Underviser fremtidens kapteiner

Mari har alltid vært en skikkelig sjøjente. Lidenskapen til havet valgte hun å gjøre til et levebrød. I dag underviser hun fremtidens kapteiner.
Det beste hun visste som liten, var å komme på sjøen. Mari Auby Starup fra Stokke i Vestfold er vokst opp med båtferie, hver eneste sommer bar det utpå. Bølgebruset, naturen, opplevelsene, spenningen. Mari elsket det – og lidenskapen for havet ga seg aldri.

DRØMMEJOBB: Etter en maritim karriere til sjøs, valgte Mari Starup en maritim karriere i akademia og underviser i dag fremtidens kapteiner. (Foto: An-Magritt Larsen)
– Båtferiene i oppveksten min la nok grunnlaget for at jeg valgte en maritim karrierevei. Etter videregående dro jeg til Fosen folkehøgskole i Rissa. Der kunne jeg nemlig få innføring i seiling med råseilsbåt, som er en type vikingbåt, forteller Mari.
Siden har Mari seilt både det ene og det andre fartøyet før hun begynte å studere høyere utdanning. Mastergraden i maritim ledelse med en kommersiell og en teknisk spesialisering er på plass takket være MARKOM2020.
Motivasjon og egeninnsats
Masterstudiet er utviklet for kandidater som sikter mot lederstillinger i maritim sektor. Fellesemner for spesialiseringene er skipsoperasjoner, skipsdesign, maritim økonomi, strategi og ledelse, ledelse innen byggeprosjekter, metode, organisering og ledelse, entreprenørskap og innovasjon.
Mari gjennomførte først en bachelorgrad som nautisk ingeniør fra UiT Norges arktiske universitet og mønstret om bord i en kjemikalietanker hos Odfjell, en av verdens ledende shippingselskap. I fem år seilte hun rundt i hele verden, løste sertifikat og jobbet seg opp til førstestyrmann før hun gikk i land.
– Da jeg stiftet familie, ble det uaktuelt å reise til sjøs. Jeg fikk jobb i Redningsselskapet og har også vært maritim leder på Bastøy fengsel, hvor jeg ledet driften av ferja som fraktet ansatte og innsatte til øya. Så dukket en stilling opp som lærer på bachelor i nautikk ved Høgskolen i Vestfold, som i dag er Universitetet i Sørøst-Norge, forteller Mari.
Hun tok undervisingspedagogikk for å jobbe som underviser. Etter hvert ønsket hun å gå videre på en mastergrad, og MARKOM2020 ble løsningen. Gjennom prosjektet ble Mari frikjøpt fra instituttet og kunne dermed fullføre mastergraden innenfor stillingen sin.
– Det var også mye egeninnsats, men jeg var veldig motivert og synes det var både gøy og faglig interessant, sier Mari, som fullførte graden som 34-åringen i 2018.
Fra sjø til land
Mari valgte teknisk retning hvor hun fikk inngående kunnskap om skipsstrukturer, skipsmaskineri, elektro, automasjon og telekommunikasjon.
Med mastergraden er hun ikke bare attraktiv for offshore, men også landbaserte maritime virksomheter – og akademia. Mari jobber i dag som universitetslektor og programkoordinator for det samme masterstudiet ved Universitetet i Sørøst-Norge.
– Selv om jeg iblant kan kjenne på savnet etter å være til sjøs, vil jeg heller hjem til familien om ettermiddagene og er kjempefornøyd med det. Og så er det spennende å sitte på den andre siden som underviser hvor jeg får være med å utvikle masterprogrammet for fremtidig maritim næring, sier Mari.